woensdag 30 januari 2013

Reflectie Tim


Reflectieverslag training Webtools Tim Adriaans
Ontwikkelingen
Tijdens deze training heb ik meer inzicht gekregen in het gebruiken van webtools. In dit opzicht heb ik me dus ontwikkeld. Ik vind het een goed initiatief om deze training te starten. Ik denk namelijk dat bedrijven steeds meer gebruik zullen gaan maken van webtools. Het is dus handig dat ik hier nu al meer kennis over heb. Een aantal webtools waren compleet nieuw voor me. Bijvoorbeeld wiki en bloggen. Hier heb ik veel over geleerd. Ik denk niet dat ik zelf een wiki of een blog zou starten.
Webtools als social media en videocommunicatie kon ik al. Ik heb wel geleerd hoe bedrijven deze op een goede manier in zouden kunnen zetten. Dit kan misschien dus nog van pas gaan komen in de toekomst.

Toepassing webtools
De webtools zijn op allerlei manieren toe te passen. Een wiki is bijvoorbeeld erg handig voor kennisdeling binnen een bedrijf. Iedereen binnen een bedrijf kan zijn bijdrage leveren aan de wiki. Ook zouden bedrijven voor het inwerken van nieuwe medewerkers gebruik kunnen maken van video’s. Een soort tutorial waarin de belangrijkste werkzaamheden worden uitgelegd en voorgedaan.
Social media kan worden gebruikt om reclame te maken voor je bedrijf. Dit kan bijvoorbeeld op Twitter en Facebook. LinkedIn kan gebruikt worden om te netwerken.
Videocommunicatie is te gebruiken voor vergaderingen binnen bedrijven. Als een collega niet aanwezig kan zijn door bijvoorbeeld ziekte zou deze via videocommunicatie toch op de hoogte kunnen blijven van hetgeen besproken wordt en zelf een bijdrage leveren in de vergadering.
Zelf heb ik tijdens een projectvergadering een keer gebruik gemaakt van Skype omdat iemand niet aanwezig kon zijn. Dit is dus een goed alternatief als iemand niet aanwezig is.

Training webtools
Voorafgaand aan deze training wist ik niet wat ik ervan kon verwachten. Na de eerste les werd dit me al wat duidelijker. Ik vond het toen een nutteloze training. Ik moest verplicht gaan tweeten om Twitter te leren kennen. Terwijl ik al 3 jaar lang Twitter heb. Dit vond ik dus niet leuk. Ook vond ik het vervelend dat er in de eerste vijf weken maar één bijeenkomst was. Hierdoor wist ik niet goed wat ik moest doen. Ik vond het wel interessant om me te verdiepen in wiki’s. ik heb daardoor veel geleerd over wiki’s. De openspace tijdens de laatste training vond ik ook leuk. Het was leuk om leraren wat te vertellen over wiki’s en hoe zij dit eventueel konden toepassen tijdens lessen en trainingen.
Ook was het te merken dat deze training voor het eerst gegeven werd. De training verliep namelijk nogal rommelig maar dat lijkt me niet meer dan logisch. Ik vind het wel een goed initiatief om een training webtools te geven en deze eventueel ook te gaan gebruiken op HS Zuyd. Ik hoop dat dit in de toekomst dan ook zal gaan gebeuren. De eerste opzet hiervan is al gemaakt middels de wiki waar we met zijn allen aan gewerkt hebben. Ik heb dat leraren dit initiatief volgen en meer gebruik gaan maken van webtools.

1 opmerking:

  1. Tim, het is natuurlijk altijd fijn te lezen dat je van deze training wat hebt geleerd (en dat zal ook echt zo zijn) ..... maar gezien je zeer geringe deelname aan twitter, blog en wiki (wiki letterlijk 1 bijdrage) ken je volgens mij moeilijk stellen dat je veel hebt geleerd.

    BeantwoordenVerwijderen