zaterdag 19 januari 2013

"reflectie" Sander


Reflectie training Web 2.0 Tools Sander.
In de studiehandleiding staat; Deze training is een groot experiment, dit is ook duidelijk geworden tijdens de training. Zoals ik ook heb vermeld in mijn blog zat ik niet echt te wachten op deze training, ik wist niet of ik iets nieuws zou leren en wat ik er aan zou hebben. Als ik nu terug kijk op training, kan ik zeggen dat het idee van de training wel begrijp en dat het ook een aanvulling is voor de opleiding, mits er een aantal punten worden verbeterd, naar mijn mening. Om te beginnen zou ik meer contacturen inplannen, dit om onduidelijkheden omtrent bv. de wiki eerder te kunnen behandelen, bij ons kwam het allemaal wat traag opgang. Ook zou ik de beoordelingscriteria duidelijker maken en iets minder soepel maken, nu was er een duidelijk verschil in bv. de bijdrage op twitter tussen de verschillende studenten. Een idee voor de volgende keer is wellicht om de webtool microbloggen weg te laten, dit omdat iedere student dit wel doet of heeft gedaan, denk aan whatsapp, en omdat er eigenlijk weinig mee kan worden gedaan in de training. Er zijn denk ik andere tools die interessanter zijn dan microbloggen.

Wat ik wel goed vind, is dat er onderscheid wordt gemaakt tussen de verschillende webtools, zo krijg je een duidelijk beeld van iedere webtool. Het presenteren over en het werken met de tools zorgt ervoor dat je een goed beeld krijgt van de tool, en de tool ook goed kunt gebruiken. Ik ben door training wel handiger geworden in het gebruik van bepaalde tools, dus de training is voor mij wel goed geweest. Zoals ik al eerder vermeld heb, vind ik de training wel een aanvulling dus ik zou de training wel blijven “geven”. 

Wat neem ik mee?

Ik heb over alle tools wat geleerd. Oké van de verschillende social media en WhatsApp wist ik het belangrijkste al, maar met de meeste tools was ik nog niet bekend. Zelf vind ik de tool video`s en screencasting & weblectures erg interessant. Dat er zoveel mogelijkheden zijn met deze tools wist ik niet, en dat de tools zo "handig" kunnen zijn voor zowel ons als student maar zeer zeker ook voor Zuyd en andere organisaties. Het is nu niet zo dat ik het werken aan en met de tools onder de knie heb, maar ik weet in ieder geval de basis om een begin te maken met de tools, en dit kan altijd van pas komen. Ik ben voornemens om zelf ook door te gaan met bloggen, maar wel op http://sdebey.wordpress.com 
, maar de blogs zijn nog in de maak. Dus ik kan wel stellen dat de training mijn interesse in web tools heeft vergroot!

4 opmerkingen:

  1. Dag Sander,
    Jammer dat je zo denkt ook over microbloggen. Ik snap t wel, jullie hebben t alleen een beetje als communcatietool gebruikt ipv de krachtige kennisdeeltool die het is. Maar dat wel afhankelijk van de mensen die je volgt. Twitter moet je een paar maanden de kans geven om het zich te kunnen laten bewijzen. En Twitter en Whatsapp zijn niet met elkaar te vergelijken hoor. Whatsapp is een leuke sms-chat functie die ik ook met veel plezier gebruik maar niet te vergelijken met de tips die ik uit mijn twitternetwerk krijg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Judith,
    Zo bedoelde ik het niet helemaal. Twitter wordt ook behandeld bij social media. Om Twitter nog eens extra te behandelen bij microbloggen is overbodig, lijk mij! Dan zou het bij microbloggen hoofdzakelijk gaan over whatsapp, en of dit nu zo "leerzaam" is voor ons, vaste gebruikers van die tool. Zelf twitterde ik al voor de training, dus ik zal niet zeggen dat Twitter niet behandeld moet worden. En mij lijkt het dat tools die weinig worden gebruikt door studenten en docenten meer aandacht verdienen. Prezi is hier een voorbeeld van.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Maar Ik vind whatsapp toch echt geen microblogtool, hoor ;)
    Prezi is idd een leuke presentatietool, vandaag nog 1 gemaakt. Ook hieraan is aandacht besteed bij dingen@zuyd. Maar jullie hebben idd niet alle 'dingen' behandeld, het zou te veel zijn geworden. Misschien een volgende keer andere tools behandelen ;). Ik vind Prezi erg leuk maar ook heel bewerkelijk en niet voor alle doeleinden even geschikt.Heb jij ervaring met Prezi?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je bent de enige die heeft aangegeven met een webtool verder te gaan! Missie geslaagd:-).
    Je aandachtspunten zijn door velen gevoeld en worden een volgende keer zeker anders aangepakt.

    BeantwoordenVerwijderen