vrijdag 25 januari 2013

Reflectie Roel


Reflectie training Web 2.0 Tools

Voorafgaand aan deze training wist ik niet goed wat ik kon verwachten. Tijdens de eerste training werd duidelijk gemaakt dat we allemaal een Twitter-account moesten aanmaken. Dit vond ik in het begin niet iets voor mij, omdat ik daar niet echt bezig mee was en me er niet echt voor interesseerde. Naarmate de trainingen vorderde begon het toch interessant te worden. Andere organisaties en personen uit de HR-wereld volgen en belangrijke informatie lezen. Omdat we maar een aantal bijeenkomsten hadden, moesten we veel zelf doen. In mijn subgroep (met Ralph Bekkers, Sander Debey en Tim Adriaans) kregen we een onderdeel toegewezen: Wiki & (Micro)Blogs. Hiervan moesten we dus informatie zoeken en een presentatie voor verzorgen.

Toen ik me meer ging verdiepen in de stof en toen ik ging werken met een wiki en blog, begon ik het steeds leuker te vinden. Het eerste wat ik leerde was dat je Twitter op meerdere manieren kon gebruiken dan er alleen maar onzin om te zetten. Via Twitter kom je dus ook in contact met mensen in een bepaalde HR-functie. Deze zetten steeds informatie op hun pagina waardoor als je hun dus volgt het kan lezen. Dit vond ik zeer interessant.

Nadat we een wiki gemaakt hadden, waren er veel problemen hiermee. Iedereen, net als ik, had er moeite mee. Toen ik me hier meer in verdiept had, vond ik het een goed medium om in te zetten in het onderwijs. Ook bij Zuyd, voor projecten, trainingen, cursussen, SLB en praktijk. Nadat we een wervende tekst hadden geschreven voor het ‘Open Space’, kwamen veel leraren een kijkje nemen en vragen stellen. Dit vond ik in eerste instantie gek, omdat leraren mij vragen kwamen stellen over Wiki en dat ik het ze moest uitleggen. Dit omdat het meestal andersom was.

Daarnaast was het interessant om de ervaringen te volgen van de andere studenten via hun blogs. Op deze manier kom je meer te weten over een ander onderwerp en kan je hier vragen over stellen.

Kortom, ik heb geleerd om ook open te staan voor vernieuwingen (Twitter, Wiki, Blog, etc.). Eerst dacht ik er nog niet bij na hoe dit ingezet kan worden tijdens bijvoorbeeld projecten, maar naarmate je er mee werkt zie je steeds meer mogelijkheden en oplossingen.

Achteraf is de training dus meegevallen. Als je er genoeg tijd insteekt merk je dat het goed van pas kan komen. Een ontwikkelpunt voor mezelf: wijs worden met verschillende social media en deze kunnen toepassen in de praktijk.

En voor u, mevrouw Diks, een opmerking op uw training. Het is misschien beter om meerdere contacturen in de plannen tussen u en de groep. Zo is er meer communicatie en wordt ook duidelijk wat voor welke dag gedaan moet worden. Nu ontstonden er soms nog miscommunicaties over bepaalde deadlines.

Geschreven door Roel Hendrikx.

1 opmerking:

  1. Een volgende keer zal ik de contacturen zeker anders regelen.
    Goed dat je je aanvankelijke weerstand overwonnen hebt en toch wel met en aantal nutiige tools kennsi hebt gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen