vrijdag 30 november 2012

blog en Wiki

Wat zijn weblogs?
Weblog ofwel een blog is een online medium over ontwikkelingen, actualiteiten, bedrijfsaangelegenheden, persoonlijke zaken, werk of zoals in ons geval voor de studie.

Als iemand een blog begint en plaatst is dat veelal met de intentie een online conversatie op te starten over het door hem of haar beschreven onderwerp. Een blog wordt ook door mensen gezien als een online dagboek waar de gebeurtenissen van de dag worden gedeeld met de online volgers. Op die manier vormt een blog een brug tussen traditionele webpagina`s en een internetforum waarin meer interactie is. De meeste blogs, zijn interactief, bezoekers kunnen opmerkingen plaatsen bij de blogs en via widgets berichten sturen op de blogs.

Wat is microbloggen?
Microbloggen is het overbrengen van kleine boodschappen via een daarvoor bestemd en gekozen medium. Microbloggen kan via, SMS, WEB en desktop tools en widgets, vrij divers dus. De meest bekende vorm van microbloggen is een tweet via Twitter.

Twitter is eigenlijk de eerste echt grote microblogging site en op dit moment ook veruit de meeste bekende en gebruikte. Het concept van Twitter is erg simpel (makkelijker als een blog) bij Twitter tik je een boodschap op de website (van Twitter), GSM of via je tablet. Deze boodschap is een kleine status update oftewel een "microblog" en deze wordt dan geplaatst op het internet, mensen die jou volgen zien zodoende de boodschap en jou status.

TIP!
Voor een makkelijk en zeer overzichtelijk gebruik van de tweets op Twitter maak gebruik van Tweetdeck, ik gebruik dit nu sinds een paar dagen, en het is zeer handig! Alle tweets in een overzichtelijk schema, je kunt eigen columns toevoegen zodat je niet steeds hoeft te zoeken naar de tweets van bv. #twebt. Tweetdeck is een app en kun je via google vinden, binnen 1 minuut gedownload en geïnstalleerd.

Wat is een WIKI?
Een Wiki is een internetsite waaraan meerdere personen kunnen samenwerken aan een verzameling pagina`s. Dit is dan ook meteen de kracht van een WIKI, doordat iedereen kan werken aan een WIKI kan de site uitgroeien tot een verzameling van informatie over het zelfde onderwerp. Het aanmaken van een WIKI is vrij eenvoudig, je moet een naam registreren en daarna kan de site worden gevuld met de gewenste informatie. Bij de WIKI`s kun je kiezen uit welke "smaak" je wilt!

  • Open omgeving: De free-format varianten die je kunt inrichten zoals je dat zelf wilt ( als je weet hoe het werkt ) de gebruiksvriendelijkheid is hoog omdat iedereen er iets mee kan bijvoorbeeld Mediawiki.
  • Buiten omgeving: De "software as a service" wiki`s, met weinig speelruimte voor eigen inrichting, maar wel nog steeds gebruiksvriendelijk, bijvoorbeeld Wetpaint of Confluence wiki.
  • De gesloten omgeving: WIKI`s binnen een "gesloten" eigen omgeving, en daarmee dus 1 omgeving voor alles. Herkenbaar voor iedereen binnen een groep of organisatie, maar aanpassingen in de functionaliteit zijn niet eenvoudig, technische kennis is nodig! voorbeeld hiervan is Sharepoint wiki.


Bij een WIKI kun je zien welke pagina, artikel, alinea, zin of woord wanneer is gewijzigd en door wie. Er zijn verschillende WIKI`s de meeste bekende WIKI is www.wikipedia.nl, van wikipedia zijn er ook streek WIKI`s in Nederland zo is er een in het Fries en een in het Limburgs. Andere voorbeelden van WIKI`s zijn:

  • PBwiki - kun je makkelijk foto`s en filmpjes toevoegen en geeft de gelegenheid om documenten op te laden in je wiki.
  • Wikispaces - Is de wiki die (dacht ik) gebruikt wordt voor de training.
  • Mediawiki - Is de software die gebruikt wordt voor het bekende wikipedia, dus lijkt hier veel op.
  • Wetpaint - is een wiki die alleen gebruikt kan worden door genodigden, Avans hogeschool maakt gebruikt van een Wetpaint wiki.
Via wikimatrix.org kun je als je interesse hebt de verschillende WIKI`s met elkaar vergelijken.



Owja een Blog verwijderen op Blogger is echt een hel, tenminste voor mij ik heb een half uur moeten zoeken voordat ik een blog, inclusief blogpagina kreeg verwijderd, slechte zaak naar mijn mening!

15 opmerkingen:

  1. hi :)

    duidelijke en heldere uitleg, wat een blog was hebben we natuurlijk inmiddels zelf allemaal ervaren, doordat iedereen verplicht was er een te schrijven.
    zijn jullie zelf grote bloggers? Ik had dit zelf eigenlijk nog nooit gedaan, tot nu voor de training. Wel vind ik soms die blogs van waarbenjijnu.nl best leuk.. van eigen vriendinnen die in het buitenland zitten. Zelf doe ik er verder nooit wat mee.

    Het microbloggen is verder ook erg duidelijk uitgewerkt, en ook hier krijgen we zelf nu allemaal veel mee te maken. Wie stuurt nou niet af en toe een klein bericht 'de wereld in' en met al het getwitter voor deze training zijn we hierin ook allemaal getraind dadelijk. haha!

    Wat betreft de WIKI, ik geloof dat het de bedoeling is dat wij er ook een gaan schrijven? maar is het wel zo dat wat we schrijven, ook gecontroleerd wordt? En wanneer er al een WIKI bestaat, dat je dan gewoon zelf daar aan verder kunt schrijven, of moet je wel deel uit maken van een bepaalde groep?

    en verder, goed gedaan :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. duidelijke uitleg over de verschillende thema's. Ik wist van te voren niet precies wat deze 3 thema's inhielden, maar dit is me nu duidelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heyy!

    Ja goede uitleg. Wellicht ook handig aangezien iedereen fanatiek moet gaan/ is aan het bloggen en aan een WIKI moet gaan werken.
    Succes met jullie vervolg-blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Inderdaad duidelijke info. Leuke aan jullie onderwerp is dat iedereen hierin ervaring heeft/gaat opdoen in deze training. Gebruik al deze ervaringen (van weerstand tot enthousiasme) om met goede adviezen te komen mbt project en PBM maiorfase. En natuurlijk ook jullie eiggn ervaringen. Dus naast info ben ik ook zeer benieuwd naar jullie reflecties.
    En onze wiki is on line! Kunnen jullie ook veel mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Donderdag heb ik een evaluatie gesprek met een docente ergotherapie die een wiki heeft ingezet als samenwerkingstool. Ik ben erg benieuwd naar haar ervaring en die van haar studenten. Ik zal dit binnenkort delen op mijn blog 2bejammed.org

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Handig om te weten wat WIKI inhoud omdat we dit nu ook gaan gebruiken tijdens de training. Alleen is het mij nog niet zo duidelijk wat we hier nu precies mee moeten gaan doen. Het microbloggen gebruikt bijna iedereen wel en twitter is daar inderdaad een van de bekendste voorbeelden van. Succes met jullie blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze blog is heel duidelijk uitgelegd. Zeld wist ik redelijk iets over dit thema. Nu is de ontbrekende informatie aangevuld. Ik heb zelf eigenlijk nooit stil gestaan bij het feit dat Twitter een microblog is, grappig. Dus ik blog in feite ook. Zijn er verder nog andere voorbeelden van microblog behalve twitter? ben ik wel benieuwd naar. Verder ben ik het met Patty eens, het is inderdaad handig dat we meer uitleg krijgen over de WIKI omdat we die zelf inderdaad ook moeten aanmaken met de hele groep. Die laatste zin is trouwens misschien een aanleiding om eens op te zoeken hoe je een blog nu het snelst en zonder problemen kunt verwijderen. kunnen wij dan ook weer wat mee doen :) goed geschreven! en succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuke blog, veel nieuwe informatie voor mij. Maar wat ik me afvraag is of er niet iets van bescherming of filter zit op wiki's. Zoals bijvoorbeeld wikipedia, kan iedere gek hier zijn ding plaatsen of word er tijdens het plaatsen gefilterd of word er alleen gekeken naar reports ( mensen die op de dit is niet oke button klikken )van lezers. Iemand een idee hoe dit zit?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Erg leuk blog, ik wist zelf nog niet zoveel over wiki en normaal blog ik ook helemaal niet. Ik heb nu natuurlijk wel al wat meer ervaring met bloggen door deze training en ook met het micro bloggen natuurlijk.

    Van de andere kant zou ik wel wat meer informatie willen over wiki en dan vooral over wikispace, omdat we hiermee gaan werken in de training en het is de bedoeling dat we een deze dage hier al op zitten!

    welke omgeving zouden wij het beste kunnen kiezen volgens jullie? open, buiten of gesloten? Verder kijk ik uit naar jullie 2e blog en hoop ik dat het hiermee duidelijk wordt hoe er gewerkt kan worden met wikispace!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuke blog! Ik zelf gebruik alleen wikkipedia. Van die andere wiki's had k tot voor kort nog niet gehoord. ook wist ik niet wat micobloggen was. dankzei deze training en jullie blog is mij dit een stuk duidelijk geworden. zelf ehb ik sinds kort twitter aangemaakt. ik betrap me er soms op dat ik twitter al meer gebruik dan in aanvankelijk gepland had. hopelijk heb ik de twitterziekte niet opgelopen na deze 10 weken !

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een mooie nieuwe achtergrond bij dit blog! Springt er echt uit.
    Gaan jullie ook nog verder in op vraag van Falco? Ik weet er ook niet zoveel van maar bij gesloten wiki's, zoals de onze, ben ik de organisatior en ook de moderator en volgens mij is dat zelfs zo bij Wikipedia. Niet iedereen mag er wat opzetten en er is een moderator (dacht ik). Misschien deze vraag eens aan Judith van Hooijdonk voorleggen?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Duidelijk uitgelegd, structuur van verhaal maakt het voor mij ook aangenaam om het te lezen en inderdaad een beter beeld hierdoor gekregen van de blog. Betreft de wiki is me het nu wel een stuk duidelijker. Sommige vragen zijn me te technisch.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dit is wel leuk om te zien die nieuwe achtergrond, komt direct ook wat professioneler over. Zo laten jullie zien dat jullie er intensief mee aan de slag gaan. De blog zelf is ook weer uitgebreid, met name het stukje over wiki. Dat is altijd handig, vooral nu we er zelf mee gaan werken.
    Al met al een leuke blog! succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Goede uitleg over wiki, microblog en bloggen. Hoe kan dit in jou ogen worden gebruikt op school? Weet eerlijk gezegd niet of dat in een ander blog nog staat uitgewerkt..
    Verder goed geschreven en het is erg makkelijk te lezen.

    Gr Mark van Mourik

    BeantwoordenVerwijderen